woensdag 23 november 2011

huiswerkopdracht les 4: de wereld in beweging (2)


Tja, en toen stond er in de theorie dus nog zoiets beschreven dat "pannen" wordt genoemd. Ik weet niet hoe je het uitspreekt, maar ik weet dat ik van koken hou en daarvoor gebruik je pannen, dus ik wilde dit ook wel eens uitproberen. 

Het idee daarachter (pannen dus) was, dat je zodra je bewegende object in je scherm verschijnt je afdrukt en dan met het object in hetzelfde tempo mee beweegt, waardoor het object scherp wordt en de achtergrond vaag.

Nou ik kan u uit de grond van mijn hart vertellen dat de praktijk niet zo simpel is als de uitleg hierboven misschien doet suggereren.

Ik heb ruim twee uur (in de regen) langs de Thames gestaan en geprobeerd (zee)meeuwen vast te leggen. 
Nu zijn meeuwen de 'pestkoppen' onder de vogels: zij vliegen namelijk niet braaf in een rechte lijn voorbij. 

Nee. Meeuwen komen aanvliegen, je neemt ze in je beeld, drukt af, gaat ze volgen.....de meeuw krijgt dat door, ziet jou bewegen en denkt: FOOD!!!!!!!! en vliegt vervolgens recht op je af! Mensen om me heen hebben zich dan ook twee uur lang flink vermaakt met mijn ontduik pogingen!

Ook hebben meeuwen de neiging om hun darminhoud uitgerekend op je hoofd of jas te droppen in volle vlucht. Dat hebben ze dan ook maar liefst vier keer gedaan. 
Tja, wat wil ik ook? Straatartiesten willen immers ook geld als je ze op de foto zet!

Nu is het zo dat er voor mij twee dingen zijn die London symboliseren, al sinds de basisschool (we moesten toen zelf een reisgids maken, zonder er ooit geweest te zijn). Dat zijn de Big Ben en de Tower Bridge.

Ik wilde voor deze opdracht dan ook persé een 'scherpe' vogel hebben, met de Big Ben op de achtergrond.
Ik vind dan ook dat ik er redelijk in geslaagd ben. Er waren foto's waar de vogel scherper was, maar die hadden niet de goede achtergrond, dus kwamen niet door mijn selectieprocedure heen (Henk Jan Smits is er niks bij!) 
Hoezo perfectionistisch???

Ik heb me één ding voorgenomen. Als ik deze techniek óóit onder de knie krijg, zodanig dat de vogel perfect scherp is en op de achtergrond ook datgene staat, perfect op de manier zoals ik me dat gewenst had, dan spijt het me voor mijn nieuwe werkgever, maar dan overweeg ik toch écht een carriereswitch.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten