woensdag 7 december 2011

huiswerk les 6: 'mijn droomhuis': achter deze deur zou ik willen wonen (2)


Deze deur kwam ik tegen tijdens een wandeling naar de dorpskern van Kropp, Noord-Duitsland.
Het is niet de deur van een woonhuis, maar de deur (ook wel poort genoemd) naar een tuin.
Of deze poort nog gebruikt wordt, weet ik niet.

Ik zou niet achter deze deur willen wonen, lijkt me een beetje koud, zo in een tuin, zonder beschutting: respect voor de daklozen!
Maar hoe dan ook, deze deur spreekt zeker tot mijn verbeelding!

Op de deur kleven twee schoenen en dat wakkert onmiddellijk mijn verbeelding aan.
Van wie zijn die schoenen? Waarom hangen ze hier? Wat is er met die persoon gebeurd? is hij opgebeamd door Scotty?

Had deze persoon zijn schoenen niet meer nodig? Waar zijn die schoenen allemaal geweest?
Als schoenen zouden kunnen praten, wat zouden ze dan allemaal te vertellen hebben?
Zouden ze stinken?

Ik kon de verleiding weerstaan en heb er niet aan gesnuffeld, maar in mijn hoofd blijft het maar knagen....

Waarheen leidt de weg.....

1 opmerking:

  1. Ik vrees dat dit de deur is waarachter mensen geheimzinnig verdwijnen in een digitaal niemandsland. Die schoenen hangen daar als het ultieme bewijs van iemands bestaan. Maar daarachter is het leven gestold, verstild en opgerold tot één groot niets. Daar zwijgen alle stemmen. Daar heerst slechts de contemplatie van de onzichtbare, de onhoorbare en de onnoembare vreemdeling die als sinds zo lang dolende is langs niet bestaande wegen. Er hangt een sinistere, niet te beschrijven sfeer en het ruikt enigszins schimmelig alsof je je in een grot bevindt. Maar het is geen grot, het is een op de werkelijkheid lijkend nowhereland.

    Het is goed dat je die deuren gesloten hebt gelaten.

    BeantwoordenVerwijderen