dinsdag 5 juli 2016

(on)Gevoelige tenen?

Vanochtend stond er op NOS.nl een berichtje over 'discussie over racistisch karakter van attracties in de Efteling' waardoor mijn aandacht getrokken werd.

Mijn hoofd ging in topsnelheid alle attracties af, Python, Bob, Piranha, Joris en de draak, Villa volta, Vogelrok, Panda Droom enz. maar ik kon er niet één bedenken die racistisch zou kunnen zijn. 

(Nu valt me trouwens Fata Morgana in, die eventueel in aanmerking zou kunnen komen, aangezien mensen daar o.a. als rovers en dieven worden afgeschilderd, maar goed.)

Ik besloot het artikel eens te openen en las toen het volgende:

'Monsieur Cannibale ligt onder vuur vanwege een zwarte kannibaal, midden in een carrousel met 'kookpotten'. Carnaval Festival wordt verafschuwd vanwege vijf  bosjesmannen, die volgens de actiegroep van racistische clichés zijn voorzien.'

En ik viel bijna van mijn stoel (of bed aangezien ik daar nog in lag) van verbazing.

Als kind kwam ik best vaak in de Efteling en ik was dol op 'Monsieur Cannibal'. Nog nooit, in al die jaren, heb ik echter de 'zwarte kannibaal' in het midden opgemerkt, laat staan dat ik me realiseerde dat ik in een kookpot zat en het verband tussen die twee: ik was veel te opgewonden over het avontuur van de attractie. Ik wist niet eens wat een kannibaal was destijds! 
Maar goed, ik kan me nog wel indenken (na de zwarte piet en negerzoen discussies) dat dit gevoelig kan liggen. Dus schilder maar over, schilder de kannibaal maar groen gespikkeld, probleem opgelost, toch?!?

Maar het Carnaval Festival...... Ehm..... Dat hangt toch van clichés en stereotypen aan elkaar??! Wij lopen toch ook niet (de hele dag) op klompen met een tulp in onze hand voor onze windmolen?? 
Japanners staan ook niet de hele dag te zwaaien en te buigen. 
Eskimo's staan ook niet de hele dag te neuzen en ga zo maar door!
Kom op zeg!!! 

Je kunt (wat mij betreft) ook wat ver gaan in je zoektocht naar racisme. Als dit soort dingen, in Carnaval Festival, je zo kwetsen en raken: blijf er dan weg!! 
Met zo'n gevoelige ziel, zul je het erg zwaar hebben in de wereld....
(en ik kan het weten, want ik ben op heel andere gebieden overgevoelig, maar ik vind ook dat mijn overgevoeligheid niet het probleem van anderen moet worden, al zal dat onbedoeld af en toe best gebeuren).

De Efteling is een sprookjeswereld en sprookjes zijn niet gebaseerd op de waarheid en hebben geen ander doel dan vermaak. 

Het is nu wachten tot de dierenbescherming in actie komt vanwege een ten onrechte mishandelde wolf, een grote hoeveelheid in een veel te krappe klok opgesloten geitjes, een zwaan die gestalkt en ongewenst betast wordt door mensen enz. 

Om nog maar te zwijgen van organisaties die zich verzetten tegen de ingeslopen en aangeleerde gender rolpatronen, die ook massaal vertegenwoordigd zijn in sprookjes en dus in de Efteling. 

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Lieve mensen, ik snap best dat sommige dingen niet leuk zijn en soms zelfs pijn doen. We hebben allemaal onze eigen geschiedenis en dus ons eigen verhaal. Wat pijn doet voor de een, doet dat niet voor de ander en andersom. 
De wereld is nu eenmaal een plek waarin veel (en steeds meer?) leed is, daar kunnen we niet omheen. Moeten we dan alles wat ons pijn doet kapot maken, verwijderen, elimineren?? Wat houden we dan nog over? 

En sorry als ik nu op gevoelige tenen trap!

(maar misschien zijn mijn eigen tenen wel gewoon ongevoelig, dat kan natuurlijk ook)

Foto: Zoover.nl (internet)


ps: dit is het artikel waardoor dit verhaal tot stand kwam.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten