vrijdag 23 oktober 2015

Up until now.....

Iedere keer als ik naar de kapper ga, loop ik tegen hetzelfde vraagstuk, of eigenlijk meer: vraagstukken aan.

Het begint al met de eerste 'vraag': "zeg het maar!"
Dat is natuurlijk superjoviaal, modern en vriendelijk, maar (voor mij) niet echt duidelijk. Wat wil je dat ik zeg? Dat het lekker weer is buiten? Dat het lekker druk in de zaak is? Dat ik het ongelooflijk vind dat er zojuist wéér een Belgische autobestuurder op de bussluis is geklapt en daardoor het busverkeer platligt?

Maar inmiddels weet ik dat ze 'gewoon' willen weten wat voor kapsel ik wil en doe ik m'n best om alle bijdehante opmerkingen voor me te houden en probeer ik duidelijk te maken wat ik wil.

Dat 'gewoon' vertellen hoe ik m'n haar wil hebben, blijkt nog een hele klus. Zelfs de uitleg die me ingefluisterd is door één van de voor mij bekende kapsters in die zaak, blijkt niet altijd tot de verbeelding van haar collega's te spreken. Het is dus iedere keer opnieuw weer een verrassing wat er nu weer uit gaat komen!
(En dat is voor iemand die het niet zo heeft op veranderingen, best lastig!)

De term 'mannenkapsel' lijkt het beste te werken in mijn verklaring, maar zelfs dan blijkt het soms nog moeilijk, ook daar zal wel variatie in zitten, gok ik.

Iets waarover ik me keer op keer verbaas is hoe het toch te verklaren is, dat ondanks dat ze mijn kapsel zelf tot 'mannenkapsel' hebben uitgeroepen, ik toch steeds het duurdere vrouwentarief moest betalen?

U leest het goed: moest...
Up until now!

Vandaag had ik een stagiaire, bij wie geen enkele term een belletje deed rinkelen. En ik maak me niet zo heel gauw zorgen, haar groeit immers snel weer aan, maar helemaal comfortabel voelde ik me toch niet echt. Het gefluister met haar collega en vervolgens hun blikken op mij, hielpen daar niet echt aan mee. 

Uiteindelijk wilde ik nog maar één ding: die stoel uit en m'n haar thuis zelf met gel in model proberen te brengen. Toen ik richting kassa liep, werd de stagiaire wederom begeleid door haar collega en begon het gefluister opnieuw.

En wat moest ik afrekenen???
Juist..... Het mannentarief!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten