vrijdag 19 augustus 2016

Ik snap het niet...

Ik weet dat het een controversieel onderwerp is, maar ik ga er toch gewoon over schrijven, want Ik snap er echt helemaal niks van.

Ik zit naar het journaal te kijken en zie een item over dat het 'boerkini verbod' nu ook in Nice zijn intrede heeft gedaan. En dat gaat mijn spreekwoordelijke pet dus een beetje te boven.

Moslima's mogen dus niet meer in boerkini op het strand liggen of in de zee zwemmen en dat vind ik op zijn zachtst gezegd raar. En ik ga nu even een niet respectvolle vergelijking maken, excuses daarvoor beste moslima's van Nederland. Maar als ik, als niet-moslima bedenk dat ik geheel bedekt in lange pijpen, lange mouwen en met een handdoek om mijn hoofd op het strand wil liggen, of in die outfit wil zwemmen, dan mag dat in theorie dus wel. En ik wil deze bedachte outfit niet vergelijken met een boerkini, want dat zou zoals ik al zei niet respectvol zijn, maar het komt even het dichtstbij wat ik kan bedenken. 

Of nee, wacht even.... Ik weet een betere vergelijking. 
Als ik in een wetsuit (met capuchon) op het strand ga liggen en ga zwemmen, dan is er niemand die daarover zeurt. En dat snap ik dus niet. 

Een tijd geleden lag ik weer eens in het zwembad en zwom ik braaf mijn baantjes. In de baan naast mij lag iemand in een, wat ik dacht, wetsuit te spartelen. Dat vond ik op zich best wel vreemd, in een zwembad, maar aan de andere kant, het gebeurt wel eens vaker, maar dan toch vooral in de 'snelle zwemmers' baan en niet in de 'slow' baan. Hoe dan ook, met de 'iron man' wedstrijd in zicht, kwam het vaker voor.

Maar toen ik beter keek, zag ik dat het geen wetsuit was, maar dus inderdaad een vrouw in boerkini. Ze kon niet super goed zwemmen en toen ik in gesprek met haar raakte, vertelde ze dat ze wilde oefenen zodat ze beter zou worden. 

Eind van het verhaal was, dat ze door de badjuffrouw het zwembad uitgestuurd werd omdat ze een gevaar voor de andere zwemmers zou zijn omdat ze niet goed genoeg kon zwemmen. Toen ze aangaf dat ze daarom juist kwam oefenen, zodat ze beter zou worden, kreeg ze stomweg te horen dat ze dan maar op zondagmiddag in het 'moslima banen zwemuurtje' terug moest komen...

Er is welgeteld één heel uur in de week waarin moslima's in boerkini welkom zijn in dit zwembad (het enige in deze stad overigens)!

En ze liet zich wegsturen, en ik was woest. Vooral ook door de gesprekken die er op volgden door de badjuffrouw met de aan de kant hangende heren die zojuist nog tegen deze lieve dame gezegd hadden dat ze het zo knap en zo goed vonden, dat ze zo haar best deed. 

Maar nu werd het een heel ander gesprek, namelijk over de boerkini en dat het toch niet gekker moest worden. En ik? Ik kon mijn mond weer eens niet houden en zei er wat van. En was vervolgens zo boos en verdrietig, dat ook ik maar afdroop. Boos en verdrietig over zoveel dom onbegrip.

En weet je? Ik weet ook niet precies het hoe en waarom van een boerkini of een boerka, maar is dat belangrijk??? Ik weet ook niet het hoe en waarom van een 'keppeltje' die joodse mannen dragen. Ik weet ook niet het precieze hoe en waarom van de stip van hindoes, of waarom katholieke geestelijken een pij of een boordje dragen. Ik weet alleen dat het een uiting is van religie, of misschien nog wel meer van geloof.

Maakt het wat uit? Kunnen we ons niet gewoon met ons zelf bemoeien en leven en laten leven???
Volgens mij zou de wereld dan een stuk mooier zijn.

Foto: www.forum.politics.be



2 opmerkingen:

  1. Ik ben het helemaal met je eens, waarom zo moeilijk denken denk ik dan vaak?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat goed 'dat je je mond weer eens niet kon houden en er wat van zei' (ook al voelde je je daarna boos en verdrietig). Of het nu helpt of niet, het is in mijn ogen beter dan niks zeggen en gedogen! Moedig van je. En ook ik ben het eens met jouw kijk op deze zaak. Het boerkini beleid is onnodig veroordelen en verder polariseren op basis van uiterlijk...

    BeantwoordenVerwijderen