vrijdag 18 december 2015

Tea topic: wanneer vind je iemand oud?

Dit vind ik toch wel een interessante vraag. Ik merk dat ik het antwoord niet echt goed weet.

Toen ik nog écht een kind was en me niet alleen zo gedroeg, was iedereen die meer dan 5 jaar ouder was toch wel erg oud. Was je meer dan 10 jaar ouder dan was je stokoud en was je meer dan 15 jaar ouder, dan was je toch op z'n minst een dinosauriër!

Maar als ik nu met jongeren werk, dan merk ik vaak dat IK tegenwoordig de dinosauriër ben en dat is soms best even wennen want mijn hoofd voelt zich nog helemaal niet zoveel ouder als de jongeren waarmee ik werk.

Over 2 weken ongeveer ben ik 40 jaar oud, volgens mijn geboorteakte dan.
En dat vind ik best knap, want ik beloofde mezelf ooit dat ik nooit. 30 zou worden. Ik ben dus, zeg maar, al flink over datum.

Terug naar de vraag: wanneer vind je iemand oud? Ik denk dat ik daar geen leeftijd aan kan plakken, maar dat ik ook kijk naar hoe iemand in het leven staat en kan functioneren. Iemand kan 98 zijn en nog vol levenslust zitten en positief zijn, die vind ik dan al snel minder oud, dan als ik soms naar mezelf kijk: nog geen 40, vaak grumpy en negatief en een totaal gebrek aan energie en levenslust.

Ik denk dat ik iemand pas oud vind als de persoon zowel oud van lijf als van geest is, maar ja.... Wanneer dat is??? Dat weet ik dus niet.

Één ding weet ik wel heel zeker: wat ik oud vind verandert naar mate ik zelf ouder word!





3 opmerkingen:

  1. Hahaha, ik heb die rare vragen ook in de ochtend. Half slaperig uit bed en dan de vraag: wat ga je eten vandaag. Pffffff.
    Dan voel ik mij oud :)

    Vroeger vond ik mijn oma erg oud, maar ze was toen niet veel ouder dan ik nu ben. Ik denk zodra iemand niet meer voor zich zelf kan zorgen, dat het alleen zijn te gevaarlijk wordt dat iemand dan oud is. En dat heeft niet altijd met de leeftijd te maken, want er zijn mensen van over de negentig die nog heel goed zelfstandig kunnen leven en mensen van in de zeventig die al "oud" zijn.
    Toch een theekaartje beantwoord vandaag... grrmffff :)

    Fijne feestdagen Suzanne!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hoi meer dan mama,
      dank je wel voor jouw kijk op de vraag!
      En mocht je die labeltjes nou gewoon weggooien, weet dan, dat je ze ook mag sparen en naar mij sturen! Je doet er mij een groot plezier mee!!!
      groeten suzanne

      Verwijderen
    2. Duik... grabbel grabbel... prrrrtttt... getsie.. ah.. hier ligt nog een labeltje.. althans, dat was wel eentje.. ooit :)

      Ik zal er aan denken, hoop ik :)

      Verwijderen