woensdag 5 december 2012

Metaf 'oren'


Het gaat niet zo lekker. Mijn leven is even een puinhoop.
 
Soms weet ik zelf precies wat er aan de hand is en reageren mijn stemmen daarop,
en soms reageren de stemmen en kom ik er op die manier pas achter wat er aan de hand is.
 
Als ik iets in al die jaren wel geleerd heb, dan is het dat stemmen iets met onverwerkte emoties te maken hebben en dat ze in beelden en metaforen spreken.
 
Mijn 'nieuwste stem' is niet zo goed in praten....
Hij lijkt mij wel, toen ik 12 was. (en daarvoor en daarna)
Toevalligheidje, hij is ook 12.
 
Mijn 'nieuwste stem' is vooral heel goed in het 'spreken in hints'. (net als ik destijds, en soms nog) 
Hij praat in tekeningen, in ruzie, in (zelf) beschadiging, met geweld en in vage (en minder vage) acties.
 
Afgelopen weekend vond ik Puppy, met los naast hem liggend, zijn oren...
Mijn nieuwste stem had ze afgeknipt, tot groot verdriet van mijn jongste stemmetje
(Puppy is van haar).
 
Dit is wel een hele letterlijke metaf 'oor'....
 
Wanneer krijg ik eindelijk mijn strot uit dat ik me niet gehoord voel?????

4 opmerkingen:

  1. Suzanne, je wordt gehoord. Maar misschien niet door degenen die het zouden moeten horen. Is dat het misschien? Die laatste, hartverscheurende, zin in dit stukje is misschien (hopelijk) de opmaat voor meer actie. Dat je het er op de goede plek uit kunt brullen. Dat je je niet meer hoeft te verschuilen. Dat het masker af mag en dat je er mag zijn met al je verdriet en hulpeloosheid.

    Ik zou willen dat ik de juiste woorden had....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dank je plato, gewoon woorden zijn genoeg hoor...
    ik moest net ook een beetje glimlachen toen ik m'n stukje terug las.... ik schreef metaf 'oor', maar 'met af oor' was ook wel toepasselijk geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Arme hond, hoe moet hij nou horen zonder oren? ;-(
    Het moet wel enorm druk in je hoofd zijn met steeds weer nieuwe stemmen. Vraag ik me af of er ook wel eens stemmen verdwijnen. Al weet ik wel dat ze (gelukkig!) niet allemaal tegelijk aanwezig zijn.
    Voor nu geef ik je een virtuele knuffel. Als steuntje in je rug.
    OT Nee, daar zijn we nog niet geweest. Bedankt voor de tip. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Truus,
      als alles mee zit zal de psychiater aka 'dierendochter' de oren er weer aan zetten en dan blijft Puppy en zijn vriendje Snoet maar een tijdje bij hem logeren, tot nieuwste stem wat rustiger is. Of eigenlijk tot ik wat rustiger ben...
      Er gaan af en toe inderdaad welk stemmen weg, soms tijdelijk, soms permanent. Maar doorgaans zijn ze toch echt wel allemaal tegelijk present!

      Veel plezier daar in Rotterdam, vlak naast het station, ik vond het erg leuk!

      Verwijderen