woensdag 20 april 2016

De simkaarten soap...

Onlangs kreeg ik een aardige brief van mijn gsm aanbieder met de mededeling dat mijn abonnement spoedig zou verlopen en of ik interesse had in een nieuw abonnement, al dan niet met telefoon.

Omdat er op zich nog niet zo veel mis is met mijn oude appeltje, behalve dat hij automatisch Frans spreekt zodra ik een app installeer (ook al staan de instellingen op Nederlands) en hij ondanks dat het geluid uitgeschakeld is, ik nooit ongemerkt een foto kan maken omdat dát geluid het ALTIJD keihard blijft doen, besloot ik om voor een sim only te gaan.

Zo gezegd, zo gedaan. Ik vulde de formulieren in, zette een handtekening en stuurde m'n formulier in en het wachten begon.

Na een week, op 6 april, kreeg ik een pakketje met bijbehorende nieuwe simkaart.
"Indien het om een verlenging van uw oude abonnement gaat, hoeft u niks anders te doen dan het volgende: plaats de simkaart in je telefoon, zet je toestel aan. Toets je pincode in. Bellen maar! Nu is er nog maar 1 vraag: wie ga je het eerst bellen?"

En dat klonk toch zó aantrekkelijk en leuk! Maar daar ging het mis...
Ik volgde de instructies en piekerde me suf over wie ik zou bellen, ik bel immers nooit iemand, dus dat was nog best een opgave.

Maar het enige dat in mijn scherm te zien was was de mededeling "geen service". Wat een domper.
Dus ik naar mijn provider (laat ik het Bedrijf Kastje noemen) gebeld. Heel vriendelijk overigens. Maar omdat ik mijn kaart via een extern bedrijf  (laat ik dat Bedrijf Muur noemen) besteld had, "moest ik hen even bellen want er was vermoedelijk iets mis gegaan met de activatie."

Ok prima, ik bel (met de oude simkaart van Bedrijf Kastje overigens) naar bedrijf Muur. "Oh ja, hij doet het niet, hoe vervelend. Ja ik zie het hij is niet geactiveerd, dat ga ik nu meteen even voor u doen, het kan een paar uur duren voordat de activatie is doorgevoerd, maar daarna is het helemaal in orde hoor, sorry voor de overlast." Prima, ik hang op en verwissel het kaartje en zie wederom 'geen service'.

5 uur later staat er nog steeds 'geen service' in min scherm, dus ongeduldig als ik ben, stop ik de oude kaart er weer in en bel weer naar Bedrijf Muur. "hihi, wanneer was hij geactiveerd? hihi, 5 uur geleden zei u? hihi, ik dacht even dat u 5 dagen zei, hihi, maar het is pas 5 uur, hihi, nee dan moet u nog even geduld hebben, het kan soms wel een dag duren. hihi. Maar laat u de oude simkaart er maar rustig inzitten hoor, hihi, zodra die het niet meer doet is de nieuwe geactiveerd, hihi". Gelukkig had de jongeman in kwestie wel veel plezier in zijn werk, mij verging het plezier inmiddels.

De volgende dag deed de oude simkaart het nog steeds, een week later nog steeds en dus vond ik het 13 april wel weer eens tijd om naar Bedrijf Muur te bellen. "Oh, op 6 april geactiveerd zie ik in het systeem en hij doet het niet? Oh in dat geval ligt het niet aan ons Bedrijf Muur, maar zeker bij Bedrijf Kastje. U moet contact met hen zoeken, de fout ligt bij hen, zeker weten"

Inmiddels iets meer dan lichtelijk geïrriteerd, bel ik naar Bedrijf Kastje en leg de situatie opnieuw uit. De jongeman in kwestie begint weer met "goh wat vervelend voor u dat het misgaat" (ik ben er inmiddels van overtuigd dat dit de eerste zin in het draaiboek is na de instructie 'zeg zo onduidelijk mogelijk je naam'). "Goh ja, ik zie dat hij niet geactiveerd is, dus daar heeft Bedrijf Muur toch echt een foutje gemaakt, maar goed, wij als Bedrijf Kastje kunnen de kaart nu wel voor u activeren hoor.... oh wacht dat zeg ik nu wel zo hard, maar blijkbaar kan ik dat toch niet... Goh vreemd. Weet u wat ik doe? Wij van Bedrijf Kastje sturen u een nieuwe simkaart toe, die is dan binnen 5 werkdagen bij u, dus met wat geluk heeft u hem vóór vrijdag binnen. U hoeft dan alleen maar naar de website van Bedrijf Kastje te gaan en uw nieuwe kaart te activeren. Wat zegt u? Nee dan hoeft u niks meer te melden bij Bedrijf Muur, dat heeft Bedrijf Kastje dan allemaal voor u geregeld."

Enigszins cynisch en onder het mom 'eerst zien en dan geloven' hang ik op en wacht ik af.
En ik had geluk!!!! Ik kreeg de nieuwe kaart al op vrijdag! Maar ik kon niet op de website van Bedrijf Kastje komen en bedacht dat ik het de dagen erna wel zou proberen. Zonder al te veel succes.

Op 19 april belde ik maar weer naar Bedrijf Kastje. "Goh wat vervelend dat het mis gaat. U kunt niet op de website komen? hoe kan dat nu, kunt u het niet met een andere browser proberen, er is vast iets mis met uw browser. Oh wat zegt u, u kon er vorige week met dezelfde browser wel nog inkomen? oh heeft u een momentje, dan ga ik even aan een collega vragen, want ik zou hem graag voor u activeren, maar ja, mijn systeem ligt eruit. ...... Ik heb het even nagevraagd, maar mijn collega zegt dat het toch aan uw browser ligt. Heeft u een ander apparaat met een andere browser? Zo niet dan moet u over een paar uur nog maar eens terugbellen, dan moet ons systeem wel gemaakt zijn en doen wij het voor u."

Ik besluit mijn iPad te pakken, en kan zowaar inderdaad op de site komen en activeer eindelijk de nieuwe simkaart! Hoera!!!! Het is gelukt, want zodra ik mijn kaartje erin stop, krijg ik onmiddellijk service. Ik spring bijna, vol ongeloof,  een gat in de lucht en mik voldaan alle oude simkaarten in de prullenbak! Ik sms er op los en ben gelukkig dat het werkt!

En toen werd het 20 april. Ik probeerde een sms te versturen maar kreeg te horen dat het niet verstuurd kon worden. Ik stuurde nog een ander test smsje, maar ook die werd niet verstuurd. Maar omdat Whatsapp het wél deed, kreeg ik nog geen argwaan.

Om 19.30u zie ik in mijn schermpje staan..... 'geen service!'. Een paar krachttermen, die ik hier niet zal herhalen, ontschoten mijn mond. Ik ga naar de website (via iPad) en zie daar in mijn gegevens staan dat er op 20-4 een nieuwe simkaart is gestuurd??? WTF???? Ik besluit de prullenbak om te keren op zoek naar een oud kaartje dat wél nog werkt, want anders kan ik de klantenservice niet eens bellen.

Na een beetje graven en spitten, vind ik mijn oude simkaartjes en probeer op goed geluk de simkaart die opgestuurd was door Bedrijf Muur. En ja hoor: Service!
Ik bel de klantenservice van Bedrijf Kastje: "Goh wat vervelend voor u dat het niet werkt. Ja, nee, dit is raar, ik snap er ook niks van. En ja waarom u nu weer een nieuwe kaart gestuurd krijgt weet ik ook niet, kan ik ook niks meer aan doen, want tja, die is al onderweg. Maar weet u, dit is de kaart die het nu doet en die geregistreerd staat. Legt u die kaart van morgen maar ongeopend aan de kant en na 14 dagen vervalt die sowieso als hij niet geactiveerd wordt. Nee ik snap het inderdaad ook niet, maar deze kaart die er nu in zit zal wel blijven werken hoor. Ik snap ook niet waarom Bedrijf Muur daar zo lang mee heeft gewacht...blablabla".

Enfin..... morgen ligt er dus wéér een nieuwe simkaart in de bus die ik moet negeren...
Fingers crossed dat het blijf werken nu.

Not to be continued?!?


2 opmerkingen:

  1. Je weet het maar nooit met die simkaarten. Gelukkig heb ik geen mobiel meer dus ik heb er geen last van.
    Heeft Plato geen mobiel? Maar hoe leeft die vent dan? Da's toch niet normaal?
    Ja hoor... 't is te doen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Weer eens afspreken voor een bakje koffie op station M en wat bijpraten?

    BeantwoordenVerwijderen