zondag 28 april 2013

Verknipt....




Een week geleden, veranderde mijn wereld zo maar ineens. 
Wat een doodgewone dag leek, veranderde voor mij in een nog voortdurende 'nachtmerrie'

Zondag overdag was ik nog samen met mijn favoriete pubers en hun moeder (en nog wat anderen) naar een pretpark geweest. Als afsluiting van die dag bekeken we de 'police academy stunt show'. 
Altijd leuk om te zien, al had ik het al vaker gezien in mijn leven!

Moe maar voldaan ging ik die avond naar bed en ik viel al gauw in slaap.
Ineens schrok ik wakker. Vier harde knallen, kort achter elkaar... 
Ik zat rechtop in bed. Dit was niet de stunt show, dit was menens. 
Er werd geschoten, en wel héél dichtbij.

In mijn opleiding leerde ik ooit dat er bij angst twee reacties zijn: fight (vechten) of flight (vluchten). 
Nu kwam ik erachter dat het gerucht dat ik al eerder gehoord had (dat er nog een derde was, namelijk freeze (bevriezen)) wel degelijk bestond. Een paar seconden zat ik rechtop in mijn bed, niet in staat me te bewegen. Toen vloog ik mijn bed uit om tussen de gordijnen te kijken of ik iets kon zien. 
Ik zag niks.

Ik rende naar de voorkant, waar ik een auto stil zag staan. Ik verstopte me op het balkon en keek gespannen over het randje. Al gauw zag ik dat het een politieauto was en durfde ik weer rechtop te gaan staan. Het was dus waar, ik had niks gedroomd, mijn geest haalde geen trucjes met me uit, het was echt gebeurd. 
Die nacht sliep ik niet meer.

De volgende dag hoorde ik op het landelijke nieuws dat er een schietpartij had plaatsgevonden in mijn straat. Ik voelde me nog steeds bang en durfde die dag niet naar buiten. Slapen lukte niet. 
Iedere keer als ik mijn ogen dicht deed en mijn hoofd neer wilde leggen, hoorde ik die knallen weer en zat ik weer recht overeind. 
En zo gaat het dus al een week.

Ik stond op het balkon en ving een gesprek op tussen verschillende buren. 
Een aantal van hen waren er dwars doorheen geslapen. 
Een ander had het gehoord en zei: "ach, ik heb me omgedraaid en ben verder gaan slapen. Die dingen gebeuren nu eenmaal, dat is de normaalste zaak van de wereld tegenwoordig."

Misschien ben ik abnormaal, dat ik me door dit gebeuren zo uit het veld laat slaan, dat ik er zo door van slag ben. 
Ik vind dit niet de normaalste zaak van de wereld. 
En ik vind mensen die dit de normaalste zaak van de wereld vinden en de wereld waarin dit de normaalste zaak van de wereld is, een beetje verknipt!

6 opmerkingen:

  1. tjonge jij hebt dus mensen met een wapen in je eigen straat bezig gehoord.Nou van zoiets word ik bepaald ook niet vrolijk Suzanne.
    Misschien zeggen zulke mensen zoiets wel om zich zelf gerust te stellen denk je ook niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hier zou ik ook behoorlijk van geschrokken zijn! het is zeker niet normaal als je in je eigen straat al niet meer veilig bent. voor je het weet ben je zelf slachtoffer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Natuurlijk is dit niet de normaalste zaak van de wereld. Ik zou ook niet meer geslapen hebben. Het is je omgeving en die moet veilig zijn. Weet je nu wat er aan de hand geweest is? Is er een moord gepleegd, iemand gearresteerd?

    Hopelijk ben je nu weer wat rustiger en kun je weer goed slapen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn hemel, natuurlijk schrik je daarvan... en Freeze gedrag ken ik ook wel hoor!!!
    Ik hoop van harte dat je weer een beetje slapen kan en dat je de straat weer op durft.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Suzanne, is het afgelopen met deze weblog? Of komt er tzt nog weer wat?

    BeantwoordenVerwijderen